Isnin, 29 September 2014

Refleksi GKB 1053

                  Alhamdulillah bersyukur ke hadrat Ilahi di atas limpah dan kurnianya, dapat saya menyiapkan satu tugasan subjek Kemahiran Belajar (GKB 1053) di bawah bimbingan pensyarah daripada Jabatan Teknologi Pendidikan iaitu Encik Hamzah bin Dollah. Melalui Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PPISMP), saya dan rakan-rakan saya perlu menyiapkan lapan tugasan daripada subjek-subjek yang berlainan. Alhamdulillah pada 5 September 2014, saya dapat menyelesaikan tugasan-tugasan daripada subjek GKB1053 iaitu penyediaan blog dan penghasilan grafik dengan jayanya. Walaupun saya tersepit dengan tujuh tugasan yang lain, namun berbekalkan semangat yang cekal dan bimbingan daripada pensyarah dan rakan-rakan tugasan ini dapat diselesaikan.
            Pada 1 Julai 2014, saya dan rakan-rakan di bawah unit Pendidikan Pemulihan PPISMP memulakan kuliah dengan subjek Kemahiran Belajar di dalam sebuah kelas yang berada di tingkat tiga bangunan Anjung Budiman, IPG Kampus Perempuan Melayu Melaka. Kami dimaklumkan bahawa subjek ini mempunyai tiga jam kredit iaitu satu jam pada hari Selasa dan dua jam pada hari Khamis. Subjek ini lebih menekan kepada kemahiran-kemahiran generik yang perlu diperkembangkan di pusat pengajian tinggi seperti Institusi Pendidikan Guru. Antara kemahiran generik yang mesti ditekankan ialah kemahiran belajar, kemahiran berfikir, kemahiran mentafsir dan menilai serta kemahiran teknologi maklumat. Kemahiran teknologi maklumat kini sangat penting untuk dipelajari sejajar dengan arus kemodenan yang dicapai oleh negara kita. Terdapat beberapa kebaikan yang saya peroleh sepanjang saya mempelajari subjek ini dan menyiapkan tugasan ini.
                Antaranya, saya dapat menambahkan ilmu pengetahuan. Dalam subjek ini terdapat sembilan bab yang terdiri daripada Pengenalan Kemahiran Belajar, Pengurusan Pembelajaran, Kemahiran Perolehan dan Pengurusan Maklumat, Teknik Membaca, Kemahiran Mengambil Nota dan Membuat Nota, Kemahiran Memproses Maklumat dan Penyediaan Bahan Bertulis, Aplikasi Penggunaan Perisian Komputer, Sistem Pengurusan Pembelajaran dan Penyesuaian Sosial. Bab-bab ini sangat berguna untuk saya sebagai seorang guru pelatih dalam menimba ilmu pengetahuan. Namun begitu, sesetengah bab dalam subjek ini mengelirukan saya dengan perkataan-perkataan yang belum pernah saya jumpai. Contohnya, ‘mnemonik’, ‘perkhidmatan indeks dan abstrak’ dan ‘skimming’. Oleh itu, saya mengambil inisiatif untuk berbincang dengan rakan-rakan dan berjumpa dengan pensyarah untuk membuat sedikit rujukan.
               Selain itu, saya dapat memudahkan proses pembelajaran. Teknik-teknik dalam subjek ini banyak berkisar kepada teknik untuk memudahkan seseorang pelajar memperoleh ilmu pengetahuan dan memudahkan proses mengingat. Contohnya, dalam bab Teknik Membaca, saya dapat membezakan antara skimming dan scanning dalam teknik pembacaan cepat. Selain daripada itu, saya juga dalam menggunakan ilmu berkenaan cara membuat nota dalam bab Kemahiran Mengambil Nota dan Membuat Nota seterusnya membentuk nota menggunakan pengetahuan berkaitan alat-alat berfikir dalam membuat nota. Namun begitu, masa yang sangat padat dalam aktiviti harian saya sebagai seorang guru pelatih membatas saya mengaplikasikan teknik-teknik ini dalam pembelajaran saya seperti menghasilkan nota yang sempurna menggunakan teknik-teknik. Oleh itu, saya telah membina jadual belajar dengan mengkhususkan masa saya untuk membaca dengan betul dan membuat nota dengan baik.
    Di samping itu, saya dapat meningkatkan kemahiran dalam menggunakan komputer. Tugasan-tugasan yang perlu saya siapkan banyak melibatkan penggunaan aplikasi dalam komputer seperti Microsoft Office Word, Microsoft Office PowerPoint, Microsoft Office Publisher dan Microsoft Office Excel   Dalam subjek ini, pensyarah saya banyak mendedahkan ilmu dan pengetahuan berkaitan penggunaan aplikasi dalam komputer dengan betul. Sebenarnya, saya bukanlah seorang yang celik IT menyebabkan saya sering berasa risau dan takut untuk menyiapkan tugasan-tugasan yang diberikan dengan sempurna. Namun, setelah diberikan pendedahan yang baik dan mantap oleh Encik Hamzah saya berasa yakin dan lebih bersemangat untuk menyiapkan tugasan-tugasan yang diberi dengan kreatif dan menarik. Oleh itu, saya sering berusaha untuk meningkatkan ilmu pengetahuan saya berkaitan penggunaan aplikasi dalam komputer supaya memudahkan kerja-kerja saya yang akan datang.
        Seterusnya, saya dapat memupuk semangat berpasukan. Dalam mempelajari subjek ini, pensyarah saya telah membahagikan saya dan rakan-rakan kepada beberapa kumpulan kecil untuk membuat pembentangan berdasarkan bab-bab yang diperoleh dalam kumpulan masing-masing. Bagi pembentangan pertama, saya mendapat bab tiga iaitu Kemahiran Perolehan dan Pengurusan Maklumat. Antara ahli kumpulan saya ialah Nurhayati Fadila binti Ghani dan Siti Munirah binti Mustapha. Bagi pembentangan kedu pula, saya mendapat tajuk kecil dalam bab lima iaitu cara membuat nota dan alat-alat berfikir dalam membuat nota dan ahli kumpulan saya ialah Asyiah binti Zolkipli. Namun begitu, dalam membuat kerja berpasukan saya mengalami sedikit masalah seperti kekangan masa untuk berbincang. Oleh itu, saya dan ahli pasukan saya akan merancang masa dengan betul untuk berkumpul dan berbincang bagi menyiapkan tugasan diberi.
       Tambahan pula, saya dapat membina perasaan yakin di hadapan khalayak umum. Setelah menyiapkan tugasan dalam berpasukan, saya dan rakan saya perlu melakukan pembentangan di hadapan kelas. Saya merupakan seorang yang malu dan kurang yakin untuk bercakap di hadapan khalayak umum. Namun, apabila membuat pembentangan beramai-ramai bersama ahli kumpulan, saya mendapat keyakinan untuk melontarkan suara saya. Saya juga akan membuat penyelidikan dan pembacaan yang menyeluruh berkaitan tajuk yang akan dibentangkan supaya saya berasa lebih bersemangat dan yakin kerana saya tahu isi-isi yang akan saya bentangkan. Oleh itu, saya mengambil inisiatif untuk mendapat motivasi daripada rakan-rakan dan pensyarah-pensyarah saya. Hal ini kerana saya merupakan seorang guru pelatih yang akan mengajar murid-murid di hadapan kelas.
               Akhir sekali, saya menjadi pandai menghasilkan blog dan penghasilan grafik. Dalam tugasan ini, saya perlu menyediakan sebuah blog dan sebuah penghasilan grafik. Selama ini tidak terlintas di fikiran saya untuk menghasilkan sebuah blog. Hal ini kerana, saya kurang menceburi bidang IT ini. Dalam penghasilan grafik pula, saya sering menghasilkan grafik yang kurang menarik. Oleh tu, Encik Hamzah telah mengajar saya berkaitan ilmu asas untuk menghasilkan blog. Setelah itu, saya dan rakan-rakan meneroka dan berkongsi ilmu untuk menghasilkan blog yang sangat menarik seperti  memasukkan lagu dan memasukkan gadjet-gadjet yang comel dan menarik. Encik Hamzah juga telah mendedahkan kepada saya tentang cara-cara menghasilkan pengurusan grafik menggunakan Slide Master  dan Hyerlink. Selain itu, beliau juga mengajar cara-cara memasukkan audio dan video dengan menukarkan audio dan video itu terlebih dahulu menggunakan aplikasi Format Factory dan Audacity 1.3 Beta.


0 ulasan:

Catat Ulasan

Template by:

Free Blog Templates